Att baka en kaka..

Att baka en kaka är ju egentligen inte så svårt. Såvida man har något hum om hur man gör, vilka ingredienser som behövs etc. ska det väl egentligen vara ganska enkelt (?) Jag är en sån som vet sånt, eller jag borde veta sånt då jag till och med har på papper att jag är Mycket Väl Godkänd i hemkunskap.. Dock var ju det ett gäng år sedan..

Skulle i alla fall ge mig på bakandet idag..tänkte bjuda kollegorna på något gott i morgon eftersom det är min sista dag på bygget. Såhär gick det till, ungefär;

1. Jag har sjukt svårt för att bestämma mig för vad jag ska baka.. Googlar orden 'fika till jobbet' och får upp en massa olika förslag men bestämmer mig dock för ett recept jag sett uppsatt på kylskåpet i Rätan, rabarberkaka. Är dock inte helt nöjd över mitt beslut utan behöver nåt mer, ska det va så ska det va så att säga. En nougatkaka också - sure!

2. Klottrar ner vad som behövs och drar ner på Coop för att införskaffa detta. Inte så svårt, jag menar inte så mycket kan ju egentligen gå fel där..

3. Rabarberkakan (som dock fått byta ut rabarbern mot hallon, blåbär och vinbär) påbörjas. Går smärtfritt och jag pratar i telefon och dricker vitt under hela förloppet. In i ugnen.

4. Nougatkakans tur att ta form. Hade jag läst receptet noggrannare hade jag nog aldrig ens tänkt tanken på att göra en sådan då det innefattar att man knådar ihop ingredienserna med fingrarna - rumstempererat smör på fingrarna är inget annat än obehaglig. Med sirap i det hela blir det bara om möjligt ännu värre.. Dock lyckas jag tillslut få till någon form av deg och lyckas även få ut den någorlunda snyggt på en plåt.. Har dessvärre inget minne av att farmors kaka av samma namn såg ut som min, men va faan.

5. Vila vid datorn med ett glas vitt..

6. Kaka nummer 1 är klar och ser faktiskt ätlig ut, helt ärligt ser den riktigt god ut. In med nummer två i ugnen.

7. Dötid med vin vid datorn..

8. Börjar lukta bränt.. Kakjäveln kan väl inte redan vara klar!? Eller?! Kikar in i ugnen och konstaterar rätt snabbt att det brinner där inne. Förvisso har jag en gasspis/ugn men detta var en annan typ av låga, en gul. Den brukar i vanliga fall vara blå.. Tar ut bakverket fort som ögat, vrider av gasen och hoppas på att genom detta kunna släcka lågan.. Icke. Det hela slutade med att jag fick släcka 'elden' med min vattenflaska som, tack och lov, prydligt stod på diskbänken och väntade på att bli använd. Fick sedan i röken från ugnen smeta ut nougaten över kakan. Om den får följa med på jobbet i morgon återstår att se, än så länge står den inne i kylskåpet på kylning..

Just nu sitter jag och försöker hitta någon att skylla allt på..kommer dock inte på någon annan än mig själv och hoppas istället att den blir god - trots allt. Emma får agera förste provsmakare då hon kommer hem.

Tills vidare kan jag enkelt konstatera att jag enbart ska pyssla med saker jag verkligen kan - tömma vinflaskor exempelvis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0