Musiken.

Musik är fruktansvärt viktigt i min värld - utan musik funkar inte Ida.

En av mina bättre egenskaper är att jag har ganska lätt för att lära mig texter samt vem/vilka som gjort låten i fråga. Måste bero på att ämnet 'musik' intresserar mig. Texter berör mig, hur personer hanterar sina instrument berör mig, vad texten handlar om berör mig.. mycket som har med musik att göra berör mig.

De senaste åren har jag dock 'backat i utveckligen' och fallit mer och mer för för gammal musik, musik gjord på 70-80 talet. LOVE IT! Musiken, texterna och rösterna var unika. Det som görs nu kan måhända vara bra men det går absolut inte att jämföra med vad som gjordes!


5 topp låtar (gamla och nya dock mest gamla..) som berört mig - ingen speciell rangordning..

1. Higwayman - Higwaymen
Kommer aldrig tröttna på denna låt då den betyder väldigt mycket för mig, den får mig att tänka på en person som på många sätt och vis förändrade mitt liv och mitt sätt att se på det.

2. Give the music back - The Hooters
Fruktansvärt vacker låt, den skulle lätt kunna vara instrumental och ändå göra samma intryck på mig.

3. Welcome to the jungle - Guns 'n Roses
Det finns en anledning till att Slash's autograf pryder min högra höft - här har vi en av dem.

4. Saints of Los Angeles - Mötley Crüe
Efter att ha läst böckerna 'The Dirt' och 'The Heroin Diaries' öppnades mina ögon på riktigt för Mötley. Dom har gjort många grymma låtar men finner ändå denna som en av deras bättre och vad som då gör det nästan ännu grymmare är att den är från 2008 - karlarna lyckas alltså frotfarande!

5. Janie's got a gun - Aerosmith
Genom denna låt kan jag nästan känna hur det skulle kännas att stå framför dessa legender i ett publikhav. Texten har egentligen inget som berör mig personligen men jag älskar den ändå, underbar tycker jag!

Som ni ser blev det mest bara äldre låtar och endast av 'äldre' artister.. Sorry. Finner dock denna musik (+ mycket mycket mer) som en livsstil och vill gärna dela med mig av den till alla..! Kanske ska ha det som något stående här i bloggen - Dagen musik tips? Vad tycker ni? Fundera vidare på det så hörs vi vidare om saken i morgon..

Sleep tiht.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0