Snusk Glenn!

Med risk för att klassas som en komplett idiot måste jag ändå berätta om min 'upptäckt'.. Fiskar skiter! Alltså jag förstod ju att de på något sätt måste bli av all den mat de trycker i sig men kunde liksom ändå inte koppla att det skulle komma ut som, ja, skit.. Då jag kom hem nu tog jag och bytte vatten i skålen (som var full av en massa snusk, då bytte ändå Emma ut allt vatten i fredags) och gav sedan Glenne lite mat. Nu, typ tio-femton minuter senare, har den lille jäveln redan lyckats äckla av sig där i vattnet :/ Äckligt är vad det är. Tror bestämt att jag måste inhandla lite stenar och annat dylikt för att dölja allt det där lite bättre. Rätt svårt att missa nu då det bara är en skål med vatten och en fisk i.. (Tragiskt, i know men han ska få det lite mysigare - såfort matte fått pengar :/)

I övrigt är det en hel vetenskap att hålla en liten fisk vid liv har jag märkt, eller i alla fall mer jobb än vad jag trodde. Varje dag skall en tredjedel av vattnet bytas ut och kanske en gång i veckan ska det städas. Vid en såkallad 'storstädning' får inte allt vatten hällas bort eftersom fisken i fråga då kan få en chock då han inte känner igen några lukter.. Så alltså, spara lite vatten och byt ut resten. Sen maten. Eftersom en fisk har lite svårt att visa huruvida han/hon/det mår, om den är hungrig eller inte är det lite svårt tycker jag att veta hur stor mängd man ska ge. På burken står det att man ska ge så mycket som den hinner äta upp under två minuter. Man ska alltså klocka fisken.. Det har inte jag gjort, ger snarare lite mer än jag tror att han egentligen behöver för att helt vara på den säkra sidan att han inte är hungrig - och eftersom han fortfarande simmar omkring glatt misstänker jag att jag inte gjort allt fel :)


..läste förresten att en fisk av Glennes sort kan bli mellan 10-20 år. Detta betyder alltså att jag kan komma att ha honom tills jag är över 40, (faan va avlägset det kändes som) så vi har god tid på oss att bli bästa vänner!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0